Jeg debuterede som professionel kunstner på KE22, Kunstnerens Efterårsudstilling i Den Frie udstillingsbygning i København,
Kontakt mig, hvis du er interesseret i at købe et værk eller indgå udstillingsaftaler.
Følg også med på insta:
@lottepopp
November 2022 - Charlotte Popp
ARTIST STATEMENT
Jeg er optaget af at skildre rum.
Interiørmalerier er en af de klassiske motiv-discipliner i malerkunsten. De er fyldt med kønskoder og klassekoder.
Interiøret er et afgrænset psykisk og fysisk rum - en scene for alles hverdage og levet liv.
Jeg undersøger de døde tings liv.
Vi forbinder os med de rum vi er i.
Når vi opholder os i rum efterlader vi en lille smule af os selv, både fysiske molekyler, hudceller og partikler. Men vi efterlader også tanker, erindringer, spiritualitet, uddunstninger, og måske endda metafysiske og sjælelige aftryk.
Vi deler alle rum med andre. Rummene gær os beslægtede..
Rum er ladet med energi.
Møbler og genstande er skabt efter menneskelige skalaforhold.
Møbler i rum repræsenterer os - os der er i rummet - dem, der har været - og dem, der vil komme.
I mine malerier opsøger jeg erindring.
Det vi husker, er det vi er.
Jeg er optaget af de fortællinger vi pålægges eller påtager os selv af begivenheder og relationer, af køn- og klassetilhørsforhold eller af tilfældigheder. Det er kan være en manipulation eller en illusion, men det former os og er med til forme vores identitet og væsen.
At male ser jeg som en rejse. Ligesom man kan stige ombord på et tog, stiger jeg ombord i maleriets væsen. Med en pensel fanger jeg nedslag af erindringer og transporterer mig igennem tidens landskaber, som toget. Jeg kører frem, tilbage op og ned i de lokationer jeg kender på tværs af tid og rum. Jeg maler fra fortid, til nutid og endda til fremtiden.
Jeg arbejder primært med akryl på lærred. Malerierne opbygges i flere lag.
Jeg har et figurativt univers som jeg bearbejder til både genkendelige billedelementer og abstraktioner over samme. Mine motiver henter jeg i min egen erindring, fra barndomsfotos, fra øjebliksindtryk, fra ubevidste lommeskud på kameraet, gamle dagbogsnoter m.m..
Den autobiografiske tilgang, benytter jeg for at sætte fokus på en kollektiv erindring, den vi alle har adgang til som individer og som fællesskaber.